ΠΟΛ
ΣΕΖΑΝ
NATURE-MORTE AUX POMMES ET AUX ORANGES
Υλικό: λάδι σε
μουσαμά
Έτος δημιουργίας:
1899
Τόπος διατήρησης: Musee d’Orsay, Παρίσι, Γαλλία
Βιογραφικό:
Ο Γάλλος ζωγράφος Πολ Σεζάν θεωρείται από τους πρωτοπόρους
της μοντέρνας τέχνης. Το ενδιαφέρον του δεν ήταν η αναπαράσταση των
αντικειμένων αυτών καθεαυτά, αλλά η χρησιμοποίησή τους ως μέσων πειραματισμού
με το σχήμα, το φως και το χρώμα. Στόχος του ήταν να οργανώσει ό,τι έβλεπε στη
φύση σύμφωνα με τις γεωμετρικές φόρμες (τον κώνο, τον κύλινδρο και τη σφαίρα).
Η τεχνική του θεωρείται αυθεντική και είναι αναγνωρίσιμη. Τα έργα του,
απαλλαγμένα από έντονα συναισθήματα, είναι ισορροπημένα και στερεά. Ο Σεζάν
«έχτισε» τους πίνακές του με μεγάλη υπομονή, τοποθετώντας τα χρώματά του με
πινελιές τη μία δίπλα στην άλλη, χωρίς να τα αναμειγνύει. Από το 1890 και
έπειτα, ο σύνθετος τρόπος δουλειάς του επηρέασε σχεδόν κάθε πρωτοποριακό κίνημα
στη ζωγραφική, συμπεριλαμβανομένων του κυβισμού και της αφηρημένης τέχνης.
Παρουσίαση
του έργου:
Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο Σεζάν ζωγράφισε τα ίδια
αντικείμενα και τα ίδια τοπία πολλές φορές. Συνήθιζε να έχει στο εργαστήριό του
φρούτα, τα οποία παρατηρούσε αρκετά και για μεγάλα χρονικά διαστήματα, πριν τα
σχεδιάσει και ζωγραφίσει.
Το θέμα του σ’ αυτό το έργο είναι μια «νεκρή φύση*», που
περιλαμβάνει δύο σκούρα εμπριμέ υφάσματα στο φόντο, ένα λευκό τραπεζομάντιλο,
τα φρούτα (μήλα και πορτοκάλια), ένα πιάτο, μία φρουτιέρα και ένα βάζο με
σχέδια λουλουδιών. Διακρίνουμε επίσης δεξιά στο κάτω μέρος του πίνακα το πόδι
του τραπεζιού. Με την πρώτη ματιά, φαίνεται σαν να είναι όλα ριγμένα τυχαία
στον χώρο, στην πραγματικότητα όμως η σύνθεσή τους είναι πολύ μελετημένη. Είναι
μια ζωγραφική εκ του φυσικού, όπου τα αντικείμενα είναι τοποθετημένα σε
συγκεκριμένη θέση. Στο κέντρο ακριβώς της σύνθεσης (το οποίο προσδιορίζεται από
τους δύο διαγώνιους άξονες του πίνακα) βρίσκεται ένα μήλο μόνο του. Τα υπόλοιπα
φρούτα σχηματίζουν τρεις ομάδες (το πιάτο, τη φρουτιέρα και το βάζο). Όλα αυτά
αναπτύσσονται στο κέντρο του πίνακα δίνοντας μια αίσθηση ισορροπίας, αν και όχι
απόλυτης. Η άτακτη τοποθέτηση των φρούτων, η οποία δημιουργεί την αίσθηση μιας
ρυθμικής κίνησης, έρχεται σε αντίθεση με τη φαινομενικά κεντρική και στατική
ισορροπία του θέματος. Η ζωή στον πίνακα αποδίδεται με τα έντονα κοντράστ
(αντιθέσεις). Η πρώτη έντονη αντίθεση είναι το λευκό ύφασμα πάνω στο σκούρο
φόντο. Τα φρούτα και τα αντικείμενα με σκούρα έντονα χρώματα βρίσκονται πάνω σε
άσπρο φόντο.
Το έργο δεν αποτελεί μια φωτογραφική αναπαράσταση, δεν είναι
νατουραλιστικό. Αντίθετα, έχουν αφαιρεθεί οι πολλές λεπτομέρειες, στο σχέδιό
του δεν υπάρχει η συμβατική ακρίβεια, οι φόρμες χτίζονται με φαρδιές, καθαρές
πινελιές, χρησιμοποιείται πηχτό χρώμα στα φρούτα και αραιωμένο στο φόντο.
Κυριαρχούν καθαρά γεωμετρικά σχήματα, όπως οι σφαίρες των φρούτων και μικρά ή
μεγάλα τρίγωνα στο φόντο. Το εμπριμέ ύφασμα αναπαριστάνεται σχηματικά και χωρίς
λεπτομέρειες.
Οι «νεκρές φύσεις» ήταν παλαιότερα δευτερεύοντα θέματα σε
μεγάλες συνθέσεις (π.χ. σε ένα θρησκευτικό θέμα). Στον πίνακα αυτόν η «νεκρή
φύση» αυτονομείται ως θέμα. Η αφαίρεση των λεπτομερειών, η χρήση καθαρών
χρωμάτων, η αντιμετώπιση όλων των στοιχείων ως δομικών γεωμετρικών σχημάτων, η
αρμονία και η πρωτοτυπία της σύνθεσης δίνουν ιδιαίτερη αξία στο έργο.
Νεκρή
φύση:
Σύνθεση με άψυχα αντικείμενα, τα οποία μπορεί να είναι ένα
βάζο με λουλούδια, ένα στρωμένο τραπέζι με υπολείμματα τροφίμων, θηράματα,
βιβλία, ρούχα κ.ά.
ΕΡΓΑΣΙΑ
Επιλέξτε ορισμένα φρούτα της προτίμησής σας.
Τοποθετήστε τα σε μια σύνθεση που θα σας ικανοποιεί και σχεδιάστε ή χρωματίστε
τα εκ του φυσικού χωρίς πολλές λεπτομέρειες .
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΤΑΝ ΜΟΥ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΤΙΣΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΑΣ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΙ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΣΑΣ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου